dissabte, 20 de setembre del 2008

Muntanyes del Ripollès - Cubil - Costa Pubilla.

Prats – Costa Pubilla - o Coll de Coma Ermada - Prats

Punt de sortida pla de Prats, Campelles. Que s’hi accedeix per una pista forestal en bon estat que surt del mateix Campelles. Hi ha un bon aparcament per deixar-hi el cotxe.
Darrera el refugi, surt un ample camí amb molt mal estat per pujar-hi amb cotxe. Va pujant força dret, sempre en direcció ponent, fins arribar a un pla, (clotets) el camí continua sempre en el mateix sentit. Ara el camí es converteix en un d’estret, passa per un filat, i ens porta a travessar el torrent de font Roja. El camí travessa el cingle sense cap dificultat, al arribar a un petita carena que cal pujar i és troba un camí, anant cap a llevant s’hi troba una font (Font Roja). Aquí és troba una pista de nova construcció, ens porta a Coll Pan.
El camí va de pla per la vesant S. o solella, amb una petita pujada a la meitat del camí sortim al Ras de Coma Ermada, anant cap el coll per tal de no fer pujades i baixades s’enfila cap la costeruda Costa Pubilla. Baixant per la carena fins el coll de Coma Ermada. Travessant el fil (vailet) i cap a llevant un camí va baixant cap un pla (pla Bigarrat), al cap d’allà baixant el marge cap una petita feixa, que sota els pins hi ha una fita de pedres indica el camí per baixar. Seguint-lo després d’una bona baixada, al mig de pi negre i avet arribem a una pista que seguin-la de baixada fins trobar el coll de Prat de Jou.
Deixant la pista, travessant el coll cap a l’Est i un petit corriol baixa per la dreta del clot. És bifurca anant per l’esquerra, creuant un rec, i va baixant creuant un mulladiu, i el camí arriba a la pista en un pla ( Pla de l’Avena). La pista en direcció llevant torna a portar al pla de Prats.
És pot seguir el camí sense pujar a Costa Pubilla.

2 Una altre opció és de Coll Pan , seguir la carena i pujar a la Cubil, i de baixada cap al Coll de Coma Ermada.
3 Seguir el camí planer sense pujar cap cim ( segons mapa hi ha les tres opcions).

TÈCNICA.
Dificultat: Caminada fàcil i distreta.
Desnivell: 500m. de pujada
Distancia: 9,491 Km.
Durada: 3h. 30 a 4h.
Època: Tot l’any però a l’hivern a la obaga la neu sol ser força persistent i en zones humides sol haver-hi glaç.
Recomanacions: Cal portar roba d’abric som a alta muntanya, El coll de Coma Ermada es ventós i fa fred tot i l'estiu

CURIOSITATS.

El lloc on començem la caminada hi ha una zona d’esbarjo que esta permès fer foc, amb una font d’aigües molt fresques, i un refugi molt aconseguit i lliure, pertany a l’Ajuntament de Campelles.
Abans d’arribar a coll Pan passem per font Roja abundosa tot l’any.
Tenim la possibilitat d’anar a la Berruga (1785m.)seguint el tallafocs al E.

La flora.
La obaga per on passem hi ha la avetosa més important del Ripollès, però les zones més altes es prat alpí, on a finals de març hi floreix el Bulbucodi (Bulbocodium vernum) (foto) planta endèmica del Pirineus orientals. En mig hi abunda el pi negre (Pinus uncinata) amb la pulsatil•la blanca (Pulsatilla alpina ssp. alpina) al sota bosc, anant a la Berruga hi ha el narcís de muntanya (Narcissus pseudo-narcissus). Aqueta ruta és significativa per la flora existent

La fauna. És possible veure-hi algun isard (Rupicapra pyrenaica), més difícil és veure i impossible de fotografiar el gall fer (Tetrao urogallus) molt poc abundant, desgraciadament, L’esquirol (Sciurus vulgaris ), o la llebre (Lepus europaeus).

Aquesta zona és a la serra de Coma Armada o de Montgrony, o sia dintre d’un P. E. I. N.