dimecres, 17 de setembre del 2008

Muntanyes del Ripollès - Montgrony

Empalme - Montgrony - Gombrèn Empalme

Per anar a Montgrony des de l’Empalme a 5 Km. de Campdevànol.

Sortint de l’Empalme. Per una pista en principi encimentada en direcció N. i ja no la deixem encara que trobem desviacions, la pista va pujant molt suau fins trobar el torrent anant paral·lels. Una mica abans de travessar-lo, trobem un cartell que diu Espai d’Interès Natural a l’esquerra surt un camí (amb un indicador)que puja per l’obaga, entre pi i faig. Fins travessar el torrent sortim a un plans pugem em per la vora el pla en direcció W ( no hi ha un camí definit) ens porta fins el coll de Pardinella.

Baixant per un tram de rec, (G.R.3) el camí per la dreta passa per mig d’un boixeda, ens porta sota de Montgrony. Fent unes marrades, sortim al aparcament del Santuari.

Baixar per Gombrèn.
Un indicador sota el Santuari indica el camí a seguir ( es molt transitat, per tant fresat) un cop a Gombrèn (foto) a la plaça del poble prenem el carrer de la dreta, passem per davant de la fleca, travessem el riu seguint la pista fins una bifurcació, anem cap a l’esquerra, que un tros enllà passa pel mig d’unes cases (cal Coliquet), i ja no la deixem fins a l’Empalme, de on em sortit.

TÈCNICA:

Dificultat: Caminada senzilla, es faci per on és faci, el camins són prou fressats.
Desnivell: + 500 m. pujada
Distancia: 12.63 Km.
Durada: 3 h 30 m.-4 h
Època: Tot l’any.

Curiositats
El Santuari de Montgrony compren una hostatgeria amb una capella dedicada a la Mare de Deu, que està enclavada al mig del cingle, s’hi arriba per una escala feta a la mateixa roca, la llegenda diu que la va fer construir el Comte Arnau de Mataplana. A la capella hi trobem la imatge de la Verge, és una copia, l’original romànica va ser accidentalment cremada.
Als plans de sobre el cingle hi trobem l’església romànica de St. Pere, del S.XII, és un notable edifici de planta rectangular amb un absis, i dues absidioles, amb arcuacions i faixes llombardes. L’ultima restauració va ser feta als anys seixanta.
Al mig del coll de Pardinella orientat al E. si troba un dolmen força mal mes,(2300AdeC) és digna de veure, antigament sembla ser que n’hi havia dos.
Al N.O. de St. Pere hi ha un avenc, anomenat forat de St. Ou, amb uns 83 m. de profunditat, amb una sala final de 13 m. de longitud.
La zona està inclosa dintre dels Pla Espais d’Interès Natural, (P.E.I.N).
Sota Montgrony hi trobem la font de la Mare de Deu de la Llet, hi ha una variant amb un cartell indicador, vinent del coll de Pardinella

Els cingles de Montgrony són lloc d’escalada, amb una gran quantitat de vies obertes. On també i nidifican diferents classes d’ocells.

La flora.
El camí corre per bosc de roure (Quercus sp.) pi roig (Pinus sylvestris) a l a l’obaga es troba el faig (Fagus sylvatica). Boix (Buxus sempervirens), arç (Crataegus monogyna), arç negre (Prunus spinosa.)

La fauna.
El mes fàcil de veure són les mallerengues (Parus sp.) pinsans (Figila coeleps) o les gralles de bec vermell ( Pyrrhocorax pyrrhocorax) pel vol del Santuari. El cabirol (Capreolus capreolus).