dimarts, 12 d’agost del 2008

Muntanyes del Ripollès - Puigbó

GOMBRÉN – PUIGBÓ.

Deixem el cotxe a Gombrèn, davant l’Ajuntament hi caben uns quants cotxes, o al Cortal. Anem cap el barri del Cortal (dificultat per deixar-hi el cotxe), per carretera asfaltada. Cap al final del barri trobem una senyal de trànsit de limitació de velocitat, a la dreta, allà mateix, surt un corriol. Al marge hi trobem unes marques, blaves i taronges, que ens acompanyen tot el camí. Aquest de mica en mica va pujant. Passem al peu d’unes cases enrunades i anem pujant pel mig del bosc suaument, fins trobar-nos al mig d’un revolt d’una pista. Seguim aquesta pista fins a una bifurcació, anem en direcció a la Canal. Arribant a la casa, ben bé al davant hi ha un fil amb una tanca, la creuem i el camí ens porta a dalt de Puigbó, davant de l’església nova en ruïnes. A llevant hi ha el conjunt medieval. Per baixar, seria bo fer-ho per la pista, almenys el primer tram, des de on veiem, la vella casa pairal de Solanllong, i una finestra cap el Berguedà.
Quan tornem a trobar el camí de baixada, decidim per on baixem, la suavitat i marrada de la pista o la rapidesa del camí.

TÈCNICA.
Dificultat. Fàcil per tothom. (Familiar)
Desnivell. 259 m.
Època. tot l’any.
Durada. 2 h./ 2 h. 30 min. Anar i tornar

CURIOSITATS.

L’antiga església de St. Martí de Puigbó és romànica, del segle XI, per el que sembla de les restes era una petita església rectangular amb un absis central i dues absidioles d’aquí en procedeix un frontal romànic de fusta que actualment és troba al Museu Episcopal de Vic.
Al S. XVIII s’edificà una nova església amb un clos de cementiri ara actual ment també en runes i el cementiri amb tota mena de d’arbustos.
La casa antigament era una gran masia del S. XVIII curiosament a la porta d’entrada hi posa el nom del propietari i la data de construcció. Cosa molt habitual a les cases d’aquesta època. Hi criaven un gran remat d’ovelles i vaques. Actualment no hi ha activitat ramadera, si troben uns quants poltres pasturant
Ens trobem sota els cingles de Tubau, on a la tardor, la fageda agafa un color d’aram i, a tramuntana, hi veiem la serra de Coma Armada i Montgrony.
A la casa de Puigbó hi trobem aigua.
És camí de pas per anar a St. Jaume de Frontanyà, però això serà una altre ruta.
A partir d’aquesta ruta en sortiran dues o tres més que obligatòriament passen per Puigbó