divendres, 19 de setembre del 2008

Muntanyes del Ripollès - Rasos de Tubau ( pel Cortal i Puigbó)

El Cortal - Rasos de Tubau – Palomera – El Cortal

S’enceta el camí al Cortal (Gombrèn) i seguim la ruta de Puigbó – Aranyonet fins les Girades de Puigbó on es troba la pista que ve de Palomera, anant a direcció E. Seguint la pista fins trobar un corriol cap S. marques i fites, passada una petita pujada s’arriba al coll de Faig General.
Passat el fil les marques continuen per la carena sense marques es de fàcil seguiment anant sempre per la carena amb bones vistes, i pocs arbres ( ras de Llentes). El camí travessa un altre fil es el ras de Corrubí sempre cap a l W baixa un tram i entre cap a la obaga sempre seguint per damunt el cingle, ( cara N) s’arriba a la bassa de Corrubí. Passada la bassa, es continua per la carena fins arribar a un escapador, pel que s’ha de pujar, torna anar de pla fins trobar un net amb argelagues i farigoles pel dret amunt camp taraves s’arriba al oratori del Rasos de Tubau.
Per baixar cal tornar a la bassa de Corrubí i anar en direcció ponent, passant per un gros faig i sempre en sentit descendent, fins arribar a sobre el cingle i seguint el fil, es troben alguns arbres pintats amb vermell, es passa una canal continuant la marca de pintura, abans d’arribar a la segona canal cal abandonar el camí i seguir un corriol cap sota la roca fent un descens per la canal fins trobar un cartell de coto pintat, aquí surt el camí definitiu sempre cap al W. Amb continua baixada no massa pronunciada, el camí sempre es prou evident tot i esser tapat de fullaraca de la fageda, ja prou avall entre pins es veu Palomera quan es deixa de veure, el camí va cap el N. Amb la baixada prou pronunciada el corriol es enfondit per l’acció de l’aigua, se surt al coll de Palomera, a on es troba la pista que ve de les Girades de Puigbó.
A partir d’aquest punt es pot seguir la ruta de l’Aranyonet o be continuar per la pista fins al coll de l’arç a partir d’aquí el camí es coincident amb la ruta Cortal- Puigbó- Palomera- Aranyonet - Solanllong- Cortal, excepte si es decideix en contes de baixar per el camí de la cabra, baixar per la pista (més llarg).

TÈCNICA

Dificultat. Moderada per el seu pas sobre les cingleres i la baixada per la canal sobre tot si es moll
Desnivell. + 647
Distancia. 15.65 Km.
Durada. 4 h sense contar amb les parades per mirar monuments, país o fer el mos.
Època. Tot l’any, millor de d’abril a octubre.
Recomanacions. Cal porta aigua i bon calçat. No fer-la en cas de mal tremps puig el Merdàs fa grosses i sobtades crescudes i resultaria impossible travessar-lo

CURIOSITATS.
Es pot fer baixant pel mateix lloc.
La casa de Palomera. Curiosa inscripció sobre una finestra de la manera que escriu Joseph la data es de 1776
Com totes les cases d’aquesta zona de construcció típica catalana.
Coll de l’Arç hi havia una casa ara hi ha un gros pollancre.

LA FLORA.
Es caracteritza per grossos fajos (Fagus sylvatica) i pinedes (Pinus sylvestris), boixos ( Buxus sempervirens) Al solell ras de Llentes abunden les argelagues ( Genista scorpius) i les farigoles (Thymus vulgaris)

LA FAUNA.
El més normal és veure petits ocell de tota mena. L’ isard (Rupricapra pyrenaica). Amb més sort el “ciervo” (Cervus elaphus) i sentir el crit de Picot negre (Dryocopus martius) o quasi impossible el Gall fer (Tetrao urogallus)