divendres, 9 de gener del 2009

Muntanyes del Ripollès; Campdevànol- Baell- Ribes

CAMPDEVÀNOL – BAELL – RIBES.;
Cal agafar la ruta de Sant Pere d’Aüira , fins a la mateixa església. A les restes de la casa cal travessar la pista deixant el GR 3 (ara hi ha indicadors). Les marques a seguir són triangles grocs (G.E. Campdevànol). El camí va passant per una roureda, és força bo gens perdedor. Un tram amunt cal passar per sota puig és molt enverdissat, fins trobar el que havia set una pista de desemboscar i uns 20 m. enllà es puja el talús i el camí torna a ser seguidor. S’arriba sota la penya amb una bauma cal estar alerta doncs cal anar a l’esquerra i fer una petita grimpada per arribar al pla de Pruners, a on es troben les marques del GR, el qual va seguint una pista de desemboscar però cal estar al aguait que per la dreta surt un petit i difuminat carriol va cap Artiga Plana i baixa a la Collada de Grats.
Al anar cap al E. a la punta del coll, el camí s’agafa fent una mica de baixada i en direcció N. El sender torna a ser fresat de bon seguir, un bon tram enllà el camí fresat va cap al E. cal abandonar-lo per agafar un corriol cap al N. E. sol haver-hi una fita, seguint el camí va a sortir a una pista de desemboscar, cal seguir-la de pujada N. aquesta pista ara molt enverdissada (romegueres), acaba a sobre Barricó amb un gros arbre tombat per sobre hi passa el camí, seguint-lo s’arriba al mal pas (lloc on el camí puja el cingle) després d’una curta baixada, es surt al pla de la Grau on es trop una pista que porta al nucli urbà del Baell. Si no tenim cap cotxe aquí en toca baixar fins a Ribes seguint la carretera 5 Km.
Tècnica.
Dificultat. Moderada
Desnivell: 624
Distancia: 16.300 Km.
Durada: 4 / 5 h.
Època: tot l’any
Recomanacions: Cal portar aigua fins el Baell no se’n troba de mitjanament bona, font de can Vila passada la primera casa que trobem.

Curiositats.
Descripció a la ruta de Sant Pere Sota el cingle del Pla de Pruners hi ha una bauma que pot servir-nos d’aixopluc, abans de pujar el cingle seguint el camí hi ha una font “dels coms” aigua no aconsellable de veure.
El pla de Pruners excel•lent mirador cap el Ripollès sud
La collada de Grats doble vessant cap el Freser i cap el Merdàs, camí per anar a Pardinella i Montgrony. El Baell, nucli agregat de Campelles amb unes cases de pagès, un hotel i una de Turisme Rural una ermita dedicada a Sant Bartomeu i en l’actualitat forces cases de segona residencia. Però que es dediquin a la pagesia sols tres.
El 24 d’agost es celebra la festa major diada del Patró. La carretera va ser feta a principis del anys 60 segle passat el camí natural pujava d’aigües de Ribes darrera l’hotel Montagut l’un o per Engelats davant la metzinera l’altre.
Quan s’arriba al poble, passada la primera casa i una pista tancada amb una cadena, hi ha un rec, que surt poc més amunt amb una font abundosa i bona. És de propietat privada però si es respecta no diuen res per anar a veure i refrescar-se.
A la meitat de camí a Ribes passant el Torrent de can Coll, s’hi trop una altre font, però no es tan bona
A Ribes de Freser hi ha transport públic fins Campdevànol Renfe i Bus de línea regular veure horaris.