diumenge, 1 de febrer del 2009

Muntanyes del Ripollès - Coma de Vaca

QUERALBS – COMA DE VACA – NÚRIA – QUERALBS.
Pel camí dels enginyers.
Sortim de la Farga de Queralbs cap a la central hidroelèctrica de Daió de baix per la pista encimentada.
Travessem el Freser pel pont de fusta a l’altre banda comença el camí de Coma de Vaca, molt pedregós va sempre per sobre el riu. És troba una bauma allà mateix passem el torrent del salt del Grill, (el salt és allà mateix), el camí puja força suau fins travessar el Freser per una petita palanca.
A partir d’ací comencen les anomenades marrades tot fent giragonses, que van pujant suaus al mig de bosc de pi negre i nerets. De mica en mica el bosc escasseja i el camí es més pedregós, ja sota les cingleres comença a planejar passant per rocs i més rocs., fins que a l’altre banda del riu apareix el refugi de Coma de Vaca, Manelic. Que s’hi arriba per el camí del Balandrau.
Darrera el refugi, en direcció ponent, surt l’anomena’t camí dels enginyers, sempre per prades subalpines el camí molt fresat, comença per una pujada, i aquí assolim la màxima altura, tot anant de cara avall s’arriba a un torrent sec ple de grosses pedres, aquí comencen uns poc metres de pedra i penjat on hi ha un cable aferrat a la paret per assegurar la integritat personal no te cap dificultat, Clot del mal infern.
El camí continua es ple de sifons (pujades i baixades) fins arribar a la cara SW. del Torreneules, ara comença anar planer i hom és pot refrescar del torrent que baixa del coll de Torreneules. Al acabar el clot ja s’enfila de cara a les roques de Totlomón. Un cop sobre les roques ja veiem el niu de l’àliga (refugi), ja sols queda de pla avall arribar a Núria.
Per baixar de Núria cal fer-ho per el camí vell GR-11 no són necessàries descripcions puig es prou conegut per tothom.

TÈCNICA.
Dificultat: Caminada que passa per camins ben fressats, encara que una mica llarga.
Desnivell: + 800 m.
Distancia: 16,61 Km.
Durada: 9 h.
Època: Al hivern i primavera la cara nord del Balandrau sol ser coberta de neu i glaç. Cal portar equipament d’alta muntanya.

CURIOSITATS
El refugi nou de coma de vaca o manelic, fou construït entre el 1998 i 1999 durant els estius, es guardat i te la seva pròpia pagina web www.comadevaca.com per fer reserves i informació en general.
Antigament quan s’anava per aquelles contrades calia refugiar-se al vell refugi o barraca de pastors, del mateix estil que la majoria de refugis de la zona. Ara conviuen l’un al costat de l’altre en el ampli pla de les eugues en la confluència de Freser i el riu de la Vaca.

La flora.
De Queralbs a Coma de Vaca hi ha una gran diversitat de plantes gairebé caldria una pagina per anomenar-les totes però probablement les mes significatives són el Allium pyrenaicum (poques) Allium victorialis , Rhododendron ferugineum, Astrantia minor, a més dels Aconitum napelus i vulparia i la Ajuga pyramidalis.

La fauna
A les marrades hi pasturen vaques a Coma de vaca eugues, però salvatges Rupicapra pyrenaica, marmota marmota, Gyps fulvus, o l'escarbat piloter, i altres més difícils de veure , per petits o fugissers.