dijous, 29 d’octubre de 2009

Muntanyes del Ripollès - Puigmal

Fontalba - Puigmal. (baixada per l'Ortigar)
Seguint el tantes i tantes vegades descrita pujada al sant grial dels Ripollesos, el nostre cim, per a molts cal fer-lo un cop al mes. Fontalba –Puigmal, Núria – Puigmal, la qüestió es fer el cim.
Pujarem pe Fontalba, camí normal fins el cim del Puigmal, cim de la Dou, coll del Borrut, cim del Borrut i carena final arribant al cim. Per baixar, cal agafar el camí de Núria,< una mica més avall d’un pal fita, per canviar de direcció cap SE. cap un altre pal fita al mig d’un herbat, a partir d’aquí cal planejar pel mig dels rocs i tarteres, puig la nostre fita es la collada de l’Embut i carenejant fins el cim de l’Ortigar. Per baixar cal fer carena, passant pel Cim de la Solana, i serra de l’Ortigar avall va Arribant al serrat de la Fita, canvi de sentit S. rostolls avall fins trobar el camí de Núria, un cop al camí sols cal seguir-lo per arribar a Fontalba.

Tècnica.
Dificultat. Mitjana.
Desnivell. 919 m.
Durada. 4 /5 h.
Època. De Maig a Novembre. La resta amb material tècnic.
Recomanacions. Cal portar aigua bon calçat

Curiositats.
El Puigmal vist de moltes perspectives però sempre acaba sent el mateix, aquesta ruta esta pensada per tal de no pujar i baixar pel mateix lloc, encara que es poden fer altres variants, deixant de banda la de passar per Núria, que es la més clàssica.
El cim de l’Ortigar és un cim modest, però no tant ja que l’alçada es de 2746 m. però molt a l’ombra del Puigmal i ofegat pels altres cims de l’entorn, que són més alts i la seva vista es cap al S.
La baixada per l’Ortigar hi ha zones molt curioses, puig la pedra es pissarra que fa pedres grosses i molt planes no fa de mal caminar, a la dreta sempre hi queda la cometa de Fontalba, va fent algun que altre turó, als que hi donarem la volta. A l’esquerra hi ha la coma de Gombrèn, no se el per que d’aquest nom, al fons de la coma i passa el camí de Núria
Últimament el Puigmal ha guanyat renom els polítics ja hi fan celebracions, no se si serà per bo o per dolent. Pot ser si cada polític designat fes un cim mitjanament costos. ¿ guanyarien en competència ? de ser així caldria fer-los fer l’Everest, o semblant.