dijous, 10 de desembre del 2009

Muntanyes del Ripollès- Campdevànol - Campdevànol

CAMPDEVÀNOL - PALOU – CAMPDEVÀNOL. (pel coll de Clarella i Coll de l’Erola)
Sortim de l’aparcament sobre el riu al costat de la N 152 pel costat de la carretera, en direcció al Molinou. Arribat aquest punt la creuem i seguint per una carretera de carro arribem a les Fontetes on creuem un petit reg i un ample camí que ens porta fins un pla. Aquest camí baixa cap el torrent i el creua, torna a trobar una pista, que travessant el torrent continua fent camí fins tornar a trobar el riu.
A l’altre banda, al mig d’una tartera puja un sender, que sense deixar-lo, amb alguna fita, fent pujades i baixades, ens porta al coll de Clarella o de la Salina.
Travessem el coll cap el SE. on hi ha un petit corriol va a la pista que porta a la casa de Clarella, cal anar pista amunt, aquí seguint la pista de l’esquerra, que va fis sobre la casa de Casadesus, en un petit coll, a la dreta hi ha un filat (vailet) amb una tanca cal travessar i continuar per la pista fins el coll de l’Erola on queda morta.
Una mica abans d’arribar al coll pujar a la carena fita (si s’ha arribat al coll recular per la carena) fins trobar un sender que baixant per mig de roures, va a la casa de Palou, el camí es ben evident.
A la casa de Palou, al SE. s’intueix una pista ja molt herbada, cal seguir-la, va en direcció al torrent, fins trobar unes saleres*, ara ja cap W. uns metres més avall la pista es encimentada, surt al pla dels dipòsits municipals d’aigua. A partir d’aquí es pot baixar al poble seguint els dos sentits, de la carretera del Castell. A la dreta s’entra al poble pel pont de la farga.(lloc de sortida) Per l’esquerra, seguint la carretera fins el revolt que hi ha una casa sobre, el carrer va de baixada, passant per davant de cal Bernat (casa verda) baixa al poble, al barri del raval, passant el semàfor tornem a ser al lloc de sortida

TÈCNICA.
Dificultat: fàcil, familiar
Desnivell: 269 m.
Distancia: 9,3 km.
Durada: 2 h. 45m.
Època: tot l’any

Curiositats.
Les Fontetes de Sant Grau, hi ha una font que no raja, gaire mai, i quan ho fa l’aigua no es massa bona. Sobre la font hi ha un pla.
Els tres Torrents, en realitat són dos el que baixa del coll de Clarella i el de l’esquerra de la font dels capellans, un tercer és més amunt,el que tenim que travessar passada la tartera.
Les fites sols són en llocs on hi ha més d’un camí. El coll de l’Erola es sense cap mena de dubte el lloc, on te una millor vista, la resta de la caminada solen ser clots, passat el coll de Clarella, es veu Sant Amand, sobre Casadesus, es veu el Castell de Milany.
Baixant del coll de l’Erola es veu una senyera que oneja en un cim, (puig de la Bandera). Quan el ven la desfà i s’espatlla es canvia per una de nova.
Palou, casa en runes, l’intentaren refer-la temps enrere, si es treu el nas als baixos de la casa, es pot comprovar que te una volta típica catalana, aguantada per un gros pilar al mig, com moltes de les antigues masies d’aquestes contrades. Però no s’ha acabat de tirar endavant. Tenia una vista panoràmica del poble. Ara els camps de conreu de sota la casa són una roureda, tapant tota la vista. A més de tenir una gran torre elèctrica davant de la casa.
S’ha optat baixar pel barri del raval, puig es un dels llocs vells i encara habitat del poble. Seguint la pista s’arriba al lloc de sortida
També es pot sortir de davant el camp de futbol.
* Saleres són unes pedres generalment grosses i planes, que es feien servir per donar sal al bestiar, ara es fan sevir altres mètodes com la sal en pastilla, i estacada a un arbre, així el animals la van llepant.