dijous, 10 de desembre del 2009

Muntanyes del Ripollès- Campdevànol- Sant Martí

CAMPDEVÀNOL – COLL CLARELLA – ST. MARTÍ - ST. GRAU – CAMP.
Sortida de Campdevànol zona esportiva, costat de la carretera, en direcció al Molinou. Arribat aquest punt cal travessar la carretera, també el torrent, passant per sota la casa del Molinou, seguir la pista fins el final, Tres Torrents. (es el mateix que la ruta 2 per l’altre banda de torrent). Al lloc on s’ajunten els dos torrents, un ample camí va al N. Cal anar a l’esquerra agafant un petit sender (fita), puja per mig solell sempre fresat fins al final però la manca de camí fa seguir pel tros més net, fins trobar el que ve del Coll de Clarella o de la Salina el camí puja ven fressat i rocallós fins a un petit coll, Panxa Blanc, allà trobem un ample camí de ròssec, que arribat un bon tros avall gira i podem continuar de dret per un estret i planer camí. Passant per una bassa, (font de la roca) arribem a una carena des de on veiem St. Martí, dues cases en ruïnes cap on ens dirigim. Trobem una pista, la qual seguim passant pel costat d’una pedrera, fins un coll (Coll de St. Grau) on hi ha una taula rodona al costat de la qual hi ha unes marques, triangles grocs, utilitzades pel Grup Excursionista de Campdevànol, aquestes marques es troben en molts llocs al voltant de Campdevànol, seguim i ens porta al cim d’un turó on trobem una petita església, St. Grau (foto), aprofitem per fer una visita al Sant. Al seu davant surt el camí de baixada, que al mig d’unes alzines, baixa fins trobar el fil que s’ha travessat de pujada, en comptes d’anar sota la casa del Molinou, cal anar a l’altre banda de torrent per l’obaga, un cop travessada la cadena i abans d’arribar a la carretera, a l’esquerra surt un corriol que passant pel mig de Roures pins i boixos, porta a la zona esportiva.

Tècnica.
Dificultat. Fàcil per tothom, com sempre cal un bon calçat, i aigua, mai i és de més.
Desnivell. 7.85 km
Distancia. 280 m.
Durada. 2h. 30m.
Època. tot l’any.

Curiositats.
La casa del Molinou, tenia dues vivendes la del amo i la del masover i una església dedicada a Sant Martí del S. XVII amb cementiri particular. Gairebé sobre la colònia de Pernau. A més de gran extensió de terreny, Casadesus, Cal Menut, Baubs, Clarella i Sant Martí de Baix, eren de la propietat, amb totes elles amb llogaters, pagant anualment en especies. Pollastres, gallines, algun porc i part de la collita.
Abans les propietats passaven d’hereu a hereu, (la resta s’emportava el la dot) ara la cosa ha canviat i cada fill s’emporta la seva part, d’aquesta manera les grans propietats queden disgregades.
Sant Martí Vell, ara actualment hi ha dues cases en runes, Sant Martí de Baix, sols en queda una paret. Cadascuna d’elles tenia una font. Sols raja la de Sant Martí de Dalt, al costat del camí de Saltor.
Sembla que aquí hi havia l’antiga vila rural d’Animancies, documentada des del 890. Quan feren la pista, es descobrí el que sembla ser un cementiri, pels ossos que en sortiren.
St. Grau és una petita església de tradició romànica documentada, al any 1360, reedificada al segle XVII i renovada a mitjans del segle passat pels propietaris de Molinou. Cada any a mitjans d’octubre, s’hi fa una Missa amb força afluència de gent.
Al turó de St. Grau, hi ha una petita colònia d’alzines, poc freqüent en aquesta zona.
Caminada amb moltes fonts i poca aigua.