diumenge, 10 d’octubre del 2010

Muntanyes del Ripollès; Baell - Campelles - S, Antoni -Ribes

El Baell – Ribes; per Campelles i S. Antoni
Sortida de davant de l’església del Baell, seguint la carretera que porta a Campelles, es passa per sota el dipòsit d’aigua, fins els plans dels Plaus. A la meitat de la recta de la carretera, a la dreta hi surt una pista forestal, la pista es un camí evident (marcat en tot moment amb pintura groga), d’aquesta pista en surten diferents ramals que porten al camps.
Baixant sempre en direcció al torrent, encara que en un moment sembla que el camí vulgui tornar a pujar. S’arriba a la casa molí de Can Coll, abans de la casa el camí puja un marge per no passar per la casa, torna a empalmar amb una pista encimentada travessant el pont cal seguir la pista fins a Campelles.
Seguint la carretera que va a Ribes fins la sortida del poble, ens posem de cara al Puigmal, seguint el carrer fins la segona travessia, en un pal de llum hi h la marca grog.
Seguint l pista forestal de poc us pel mig de feixes i boixos arribem al coll de la Casassa, on es trop la pista encimentada que va a S. Antoni la que seguim fins el cim del turó amb l’ermita i les antenes de telecomunicacions.
Passant pel costat de la font sector N. De l’ermita el camí fa un petit descens, fins un pal informatiu, anirem cap el mirador de Ribes, es a pocs metres (200) arribat al mirador i fent un cop d’ull tornarem pel mateix camí fins el pal informatiu i per l’esquerra començant el descens cap a Ribes, es un camí únic pedregós sense pèrdua baixa fent curtes marrades es fa llarg abans no arribes a Ribes.
Anem fins l’aparcament davant del Condis on em deixat un cotxe.
Tècnica
Desnivell. -322 m
Dificultat. Fàcil
Distancia. 6.8 Km
Durada. 3.5 h.
Època. tot l’any.
Recomanacions portar aigua

Curiositats.

Aquest camí pot ser un substitut de la travessa Campdevànol – El Baell - Ribes.

El Baell; petit nucli urbà depenent de Campelles dedicat generalment a la ramaderia. Abans a la agricultura en general, Patates, blat, civada i farratges. Actualment el hi ha poques cases habitades de nadius són gent forana, que han construït les seves cases.

Can Coll; casa de pagès, antic molí situat al peu del torrent de Font Roja, que neix sota Coll Pan i deixa les aigües al Freser al costat de la metzinera d’Angelats, a partir d’aquí torrent de Can Coll

Campelles; petit i pintoresc poble amb unes vistes que van des del Puigmal a tota la plana de Vic, amb una església del Romànic tardà molt modificada amb pocs vestigis del deu origen. Moltes cases de segona residencia.

S. Antoni; ermita situada sobre un puig, com en molts pobles de la comarca, el dia del patró 13 de juny si fa un aplec amb una gran paella d’arròs. (possiblement la precursora de moltes contrades) malauradament hi han florit les torres de telecomunicacions com si fossin bolets.

Pel camí trobem fortificacions de la línea dels Pirineus, una es al costat de la pista entre Campelles i el coll de la Casassa, l’altre es el mirador de Ribes, una gran fortificació que aguaita tota la vall i quasi tot el poble de Ribes, apart de tenir una panoràmica excepcional de les muntanyes l’envolten.

El bosc es molt canviant des de pi roig, roure, freixe, trèmols. Els arbustos majoritaris arç negre, esbarzer i boix.