divendres, 6 de maig del 2011

Muntanyes del Ripollès - Sant Marc ermita

Sortida de la Font del Carol i seguir la ruta del torrent de la Cabana(pintades verdes i blanques). Seguint els gorg si hom vol fins el Colomer, no cal baixar a la bassa, pujar a la pista d’Estiula, fins trobar un altre pista que va al W. una mica amunt hi ha una cadena, i seguint la pista una balla, travessar la balla i pista amunt, va fent giragonses, per tant podem fer alguna drecera. Però per no confiar-nos fem pista amunt, es llarg. Arriba al coll de les Esperades on hi ha una altre pista que ve de la Garsa, continuem a ponent, seguint la pista. Sota la casa de Can Sant Marc hi ha unes feixes de pins clars i amb brancada al terra, a l’esquerra puja el camí fins la casa La tenim que voltar es igual pel cantó que es faci, trobarem unes marques vermelles que segueixen un estret corriol que s’enfila bosc amunt fins arribar dalt la carena a pocs metres a ponent hi ha el que queda de la vella capella.
Per baixar ho farem pel mateix lloc fins a la pista de sota Can Sant Marc per on em pujat Cal travessar la pista amb un camí prou definit que passa per una mollera i una font sols començar, passant un vailet el sender rocós però ample i molt transitable va baixant pel mig de boixos, cap a la casa de Can Bac. Abans d’arribar a la casa trobarem uns indicadors, segueixen una pista mal mesa i enfangada, (marques grogues) la que tenim que seguir molt avall, fins passat un revolt que torna enrere, del sentit que veníem. Als pocs metres el camí baixa cap el torrent sols cal seguir-lo. Ara mes enllà hi ha passat l’excavadora i ho han convertit en una mala pista i un mal camí, sols cal seguir i estar a l’aguait de les marques que porten a Cuguls, abans d’arribar a la casa el camí pista recula per sota de on veníem continuen les marques i travessant feixes i llocs on hi ha poc camí arribem a la pista d’Estiula cal seguir-la de baixada i fent el camí ral tornem a la font del Carol
Tècnica
Dificultat: no massa dura però llarga
Desnivell: 642m.
Distancia: 11km
Durada: 3h 40m
Època: tot l’any
Recomanacions: portar aigua la que trobem no es fiable, en cas de crescudes de riu pot ser problemàtic travessar el torrent de la Cabana
Curiositats.
La capella de Sant Marc data sobre el 1700 i escaig però no tingué continuïtat, dons els residents de Can Sant Marc anaven de litúrgia a San Feliu d’Estiula. (Per un camí ja inexistent, podríem intentar fer-lo de nou, qui sap). Ara esta ensorrada queda la paret de la cara N. i un tros del portal ple de romegueres.
La casa de Sant marc es en uns plans envoltats de pins però amb una magnífica vista cap a la serres de Montgrony i Cavallera. La façana principal fa un temps estava rebentada ara hi ha una bastida i l’han refet. Al costat de la casa hi ha un gros i vell cirerer.
Sant quintí de Puig-rodon es un edifici romànic del S. XII, amb un absis circular guarnit amb un fris de dent de serra i una finestra de mig punt, adossat a la rectoria i unes capelles laterals sobre posades tot el conjunt esta fet una ruïna el campanar i el absis s’aguanten degut a la gran quantitat d’heura que l’envolta i ho tapa tot. Situat en un contrafort d’un turó assolellat amb una vista cap a Campdevànol i la vall del Merdàs
Sota l’església hi ha la casa de Can Bac es dediquen a la ramaderia dels pocs llocs que tenen ovelles, sols es pastura no tenen conreus.