dimarts, 22 de novembre del 2011

Port dEra Picada

Sortida del aparcament del Hospital de Benasque. Travessant el pla del hospital fins el fons.
Bifurcació de camí, cal anar cap a la Basurta, un camí molt usat durant l’estiu, al inici hi ha na pujada, llavors es molt planer, s’arriba al pla d’Estan, ja un bon tros enllà un corriol surt per l’esquerra, marcat com a ruta a cavall. Després de passar un petit coll hi ha el camí que puja de la carretera, es el camí més usat. Ara el camí ja va decididament de car amunt fent unes marrades al cap d’amunt hi ha el pla el camí deixa de ser massa definit però la direcció a prendre es prou evident cap E. Fins trobar el sender que ja es fa mes notori, es torna a enfilar passant prop d’una cabana de pastors o refugi el port d’Era picada es a cop de roc.
Un cop mirat el paisatge i havent trepitjat la congesta que sol quedar-hi al cantó de la Vall d’Aran, cal recular un tros fins trobar un sender que en direcció W va planejant, que porta al portillón de Benasque. Sota el portillón hi ha les runes de la casa Cabellut. Aquí es pot anar pel lloc on em pujat, però ara el millor es baixar per la penya Blanca, el camí lògic per anar al hospital, era el usat per anar a les Banyeres de Luchon.
Es un camí costerut en una zona una mica penjat, però avall malgrat els genolls tot i tira, fins tornar a arribar al pla de l’hospital i al punt de sortida

Tècnica
Dificultat: Caminada fàcil
Desnivell: 866 m.
Distancia: 13.5 Km.
Durada: 3h. 30 a 4h.
Època: millor quan la neu es fora
Recomanacions: Cal portar roba d’abric som a alta muntanya, sol fer-hi vent, al hivern es zona d’allaus doncs es molt penjat (aeri)
L’idea era pujar al Salbaguardia cim de 2738 m. però feia un vent espantós i del Portillón de Benasque, fins dalt el cim el camí en algun tros es molt penjat i va fer desaconsellable pujar. Val a dir que es un dels llocs més bonics per la gran panoràmica que te.
El pla d’Estan; es un ibón que al llarg del temps s’ha emplenat, sols queden les restes del que havia set. El lloc si poden veure marmotes adaptades a la fotografia
La cara nord de la Maladeta es omnipresent a partir de les marrades, igual que la Renclusa o els Aigalluts.
El tram final de la ruta, abans d’arribar al pla de l’Hospital es pot veure un munt d’arbres arrencats per un allau, en el que hi va morir una persona.