diumenge, 8 de gener del 2012

Muntanyes del Ripollès - Torreneules

Torreneules per Coma de Vaca

Sortim de la Farga, Queralbs seguint la descripció de la ruta a Núria per Coma de Vaca i camí dels enginyers, fins Coma de Vaca. Un cop al refugi cal seguir el torrent de coma de vaca pel marge esquerra (sentit de l’aigua), entre vaques i eugues han arribat a fer diversos camins però tots van torrent amunt, passant per mulladius font gran, fins arribar a la jaça de dalt (confluència de torrents)
cal girar cap el W per fer una mica de volta i agafar el camí una mica més planer si se’n pot dir així. El sender es una mica més fresat fent alguna marrada porta de dret al coll de Torreneules som al mig dels dos Torreneules el gros o cim de la coma del clot i del petit o senzillament Torreneules. Podem decantar-nos a l’un o l’altre al gros ja hi havia pujat, per tan faig carena amunt cap al E. Fins els 2713 m. que te el petit Torreneules, unes fotos, salutacions a St. Eudald i de baixada cap el coll. Seguint el camí al SW. Amb alguna fita i prou trepitjat en inici pla avall, però arribant a un petit collet perd altura ràpidament baixant gairebé per la carena, ja a la cota 2400 girem cal NW. Ja tenim l’alberg del pic de l’Àliga ven visible a l’altre banda cal continuar baixant i fer la clotada del torrent de la coma del Clot passat el torrent la baixada s’alleuja i d’aquesta manera tornem de ple a la civilització a l’alberg on acabem el camí

Tècnica
Dificultat: Difícil
Desnivell: 1572m.
Distancia: 16, 75 Km
Durada: 7 h.
Època: Millor a l’estiu les dificultats disminueixen tot i a ser llarg i pesat te molt desnivell molts 3000’s no tenen tant desnivell Aneto inclòs

Curiositats
Hi ha qui quan són al refugi de coma de Vaca s’enfilen per la cresta. Més ràpid? Qui sap.
El torrent de Coma de Vaca esta dintre d’un cercle glacial envoltat de cims molt homogenis tots sobrepassen el 2700 m des dels Torreneules, Fontgre, Rocs Blancs, Arques, Fossa del Gegant, Vaca, Tirapits i tancat per la Serra de la Vaca.
Trobem diverses molleres on hi viuen algunes orquídies, els nerets a les pedreres pujant al coll de Torreneules hi són presents a primers de juliol donen al camí un aire relaxant i importantA part de veure isards i alguna marmota i vora el torrent mentre esmorzava a l’aigua hi havia una almesquera Galemys pyrenaicus no baix tenir temps de treure la càmera fotogràfica es va amagar abans de poder reaccionar.
Abans d’arribar al torrent de la coma del Clot hi ha la font Negre, fresca i abundosa ve cal una refrescada i com ja arribem al nostre destí veure un von xarrup, d’aigua
Com que tenia ganes d’anar a dinar a casa i les comoditats del transport per això i són al arribar a l’alberg pujo al “tele huevo” i al cremallera fins a Queralbs. A part faig un favor als meus genolls, sols resta anar de l’estació seguint la carretera fins al revolt de la farga on havia deixat el cotxe
Una magnífica, llarga i feixuga caminada