divendres, 25 d’octubre del 2013

Transhumància

L'estiu comença el bestiar (ovelles, vaques, eugues) deixen les pastures de la plana per anar a la muntanya. Avui en dia es sol fer amb camió per comoditat del bestiar, i del pastor / vaquer. Però a Campdevànol hi ha un remat que cada any va de cal Magnet al pla d’Anyella.
Camí Ral A Gombrèn
Sortint de cal Magnet aviat al matí es va cap l’Empalme per agafar el camí ramader cap a Gombrèn a la cruïlla sota Gombrèn cal girar cap a l’esquerra la pista passa pel costat de cal Presset  i seguint al Cortal davant l’església el camí va a la dreta i baixa al Merdàs, cal travessar-lo, passant per cal Magre (casa en reformes) arribem la carretera de Gombrèn a la Poble de Lillet cal seguir la carretera, i agafar el trencall de Montgrony abans d’arribar al Pla de la Molina casa al peu de la carretera hi ha un indicador “Castellar de N’Hug”. El camí puja per l’obaga no massa costerut però sempre de cara amunt. Això va a sortir al Coll del Pla de l’Espluga, a partir d’aquí es fa per la carretera de la mina, passada la mina es deixa la carretera, hi es continua per un camí que ja a deixat de ser camí hi ha llocs que es un campa traves, travessant l’Arija, tornem a sortir a la carretera, ara ja no la deixem fins a Castellar. Travessem la BV4031 (va al coll de la Creueta) el remat passa pel mig del poble al costat de la botiga de records va a la dreta, aquí el camí es dret com un ciri cap els veïnats de la Ribera i L’Erola fins el coll de l’Erola El camí va pujant, nosaltres seguint el remat el vam deixar un tros, el que va suposar tornar a baixar, fins el torrent de Coquillarg el camí es perd però ja tenim el coll de la Creueta sobre nostre i la carretera, un esforç mes i ja som dalt
Camí Ral  a Gombrèn
A partir d’aquí ja tenim el remat al pla d’Anyella com qui diu ja va tot sol fins la barraca del pastor nosaltres continuem una mica per la 4031 i llavors saltant la balla fem el clot de baixada passant per les velles barraques i tornat pujar fins el nostre objectiu la barraca on el remat passarà l’estiu

Sortint de Fabridors
Tècnica
Dificultat:     fàcil molt llarg
Desnivell:      639 m.
Distancia:     21,66 Km.
Durada:        10 h
Recomanacions: al travessar els torrents solen ser lliscosos, ull les patinades, aigua de Castellar al coll de la Creueta hi ha dues fonts

Pujant a la Creueta
Curiositats.
La transhumància la promou una casa de pagès que tenen un remat d’ovelles més d’un miler. El  pastor es en Joan i amb la seva família: dona, filla, germans, cunyats, nebots, el veterinari i algun altre poc entès i per fer número com jo mateix, que apart de discutir amb algun conductor nerviós, que vol passar tant si com no, poca cosa mes hi fem.
Però realment la transhumància a peu, per la nostra comarca  s’ha convertit en un festival puig hi ha gent de tota mena el President del Centre Comarcal d’Estudis del Ripollès hi aporta una quantitat significativa de gent, que al contrari de servir d’ajut el que fem es empenya el bestiar per darrera i en passos estrets fer-los estimbar es igual si els responsables diuen no empenyeu el bestiar, al rato ningú recorda res.
Per tancar la marxa on es possible hi ha el cotxe escombra, ( una ranxera) sempre s’ha de carregar algun animalot coix o alguna nova cria i la mare nascuda pel camí, va conduit pel oncle Pere
Coll de la Creueta
Abans d’agafar la carretera de la Pobla, sota Fabridors hi ha esmorzar pa,coca, botifarra, xocolata, amb el porró de vi i altres refrescos. Fins al coll del Pla de l’Espluga, una petita parada per hidratar-nos. Al arribar a Castellar a Cal Ros, parada per dinar que l’ha preparat la germana del pastor, amanida de pasta, llangoniceta i truita de patates les postres meló i síndria porró de vi i porró de clara fresquíssima i boníssima i un cafetot. La propera hidratació al Coll de la Creueta. Els àpats cal pagar-los, a un preu assequible donades les circumstancies. A Castellar de N’Hug les ovelles passen pel mig del poble a un bon ritme, desprès del repòs de gairebé dues hores han ven pasturat i estan descansades fan el revolt que sembla que derrapin al bell mig d’una gran expectació, per part de petits i grans.
Barraques de pla de niella reconstruïdes
Al Coll de la Creueta ens trobem tots, els que em anat a peu i els cotxes de suport. Ara les ovelles gairebé van soles, ja són a les pastures d'estiu
Les barraques que hi ha al clot, han estat reconstruïdes, tal com eren originàriament tot amb pedra del lloc.
La barraca del pastor també l’han arranjada, te prous comoditats, amb un inconvenient que van dir que el solucionarien que la xemeneia del foc a terra fa un fum horrible,vam fer foc i tothom allà dins plorava, i sorties fent una pudor de fum impressionant.