dimarts, 3 de febrer del 2015

Muntanyes del Ripollès - Fontalba - Fontalba

Pel Puigmal i Núria

Pujada a Fontalba amb cotxe des de Queralbs. 11 Km.
Pujada
S’inicia el camí per la carena o seguint un tram el camí de Núria. Per la carena és més agradable.
Al començament és un sender fresat, que passa per un roquisser, on comença la pujada al mig de rocs fent unes quantes giragonses, torna entrar al herbat, on el sender es prou definit, hi ha algunes fites, però a mida que puja cal decantar-se una mica cap al E.
Així s’arriba al cim de la Dou, s’ha superat la primera pujada, a partir d’aquí el camí baixa una mica, al coll Borrut torna enfilar-se fins el cim Borrut una mica planer  per refer les forces ja que aquí comença la dura pujada de la carena del Puigmal  i ja és fresat fins el cim del Puigmal, 2913 m.
el Puigmal
Baixar ho farem per Núria, l’inici es una forta pendent de rocs i grava. El camí es molt fresat fins arribar al torrent de la coma de l’embut (pluviòmetre)  el camí continua baixant però més suau sempre seguint el torrent. Ja un bon tros avall hi ha dos camins ambdós porten a Núria l’un travessa el torrent i va al ras de l’ortigar, l’altre segueix el torrent per l’esquerra fins trobar el camí del coll de Finestrelles, ja tenim Núria a la vista cal passar el finestrelles  per un pont de ciment i seguir la pista.
Nerets a la coma de l'embut
Surtin de Núria per la dreta del llac passant per l’ermita de St. Gil seguint la pista o ample camí porta fins el coll de la creu d’en Riba el camí torna a pujar  tot fent giragonses sense cap mena de pèrdua, ara pujo ara baixo travessant una sèrie de comes, la mes destacable es la coma de Gombrèn, fins el serrat de la Fita on el camí ja pren un altre caire baixem fins el torrent de Fontalba o del Puigmal (depèn dels mapes) torna a pujar fins la dou de Fontalba i acaba de pla per arribar al aparcament on em deixat el vehicle
Núria

Tècnica.
Dificultat.    Mitjana.
Desnivell.     1100 m. acumulat /ascens
Durada.       5/6 h.
Distancia     15 km
Època.         De Maig a Novembre. La resta amb material tècnic.
Recomanacions. Cal portar aigua bon calçat

Curiositats
Aquesta ruta en el seu inici esta descrita per tots cantons hi ha molt poc per comentar.
Del Puigmal a Núria quan has baixat un tros ja es perd quasi tota la vista es un clot sols es veu cap el Nou Creus, però no deixa de ser curiós les plantes que hi trobem el torrent de la coma de l'embut es perd, entra cap una insurgència, no torna a sortir al llarg del torrent
De Núria no cal dir-ne gran cosa es tot sabut a part de que enguany les seves fonts en prou feina ragen.
De Núria a Fontalba, al passar per la coma de Gombrèn hi ha una barraca i a la banda de baix del camí una petita font.