diumenge, 1 de març del 2015

Muntanyes del Ripollès - Ull de Ter - Núria

Barraca de Tirapits

Sortida del aparcament del refugi d'Ull de Ter agafem el camí que surt del revolt de la carretera, marcat GR,11 pugem pel Camí pedregós i aviat arribem a l'alçada del Refugi el camí continua , passant pel costat de l'edifici i iniciant la pujada trobem una font s'hi pot agafar aigua, continua l'ascens ja es una mica mes moderat, a l'altre banda es veuen les restes del vell refugi, arribem sota el coll de la Marrana el GR segueix pel dret però jo segueixo la marrada que's per on pugen les eugues  camí molt definit que fa un parell de marrades que ens arriben dalt el coll. Ara comença una petita baixada fins travessar el Freser, ara ja anem cara amunt arribem a la barraca de Tirapits, fem una llarga marrada i s'arriba al coll de Tirapits. El camí comença a planejar, passem pels Pics de la Vaca inferior i superior el segon i ja baixem fins el Coll de Carança cal tornar anar de cara amunt fins el pic de la Fosa del Gegant i coll de Nou Creus.
Carança
Ara si que comença la baixada de debò, fent unes marrades ens posem de dret a la coma de Nou Creus una feixuga baixada arribem a les mulleres i la palanca de Nou Fonts a partir d’aquí comença una pista forestal i ja trobem els primers pins. De dret al santuari. A partir d'aquí tothom que o faci com vulgui o depenent de les possibilitats o a peu o amb cremallera.

Tècnica
Desnivell.           1000m baixada 700m pujada
Dificultat.           Fàcil
Distancia.           12 Km
Durada.              5 h.
Època                millor estiu i tardor, abans que caigui la neu
Recomanacions. Es alta muntanya s’ha d’anar preparat per qualsevol incidència, Meteorològica, física (casament, caigudes,etc.)

Curiositats
coll nou creus
Aquesta travessa es d'una gran bellesa, es pot gaudir de tot el que pot donar-te l'alta muntanya. Però també cal dir que apart de ser probablement la mes concorreguda es probable que en cert temps sia de les mes perilloses. Mentre estic redactant aquestes lletres m’assabento           que ahir hi van haver 4 rescats sense mes conseqüències. Un nen malt vestit amb hipotèrmia
Podem gaudir de pedregars, flors com la papaver alpinum ssp suaveolens una raresa, dryas octopetala, muflons, isards, marmotes. I uns estanys de somni encara que es beguin una mica lluny però amb la millor perspectiva.
Sobre la barraca de Tirapits hi ha un coll anomenat el Portell a la seva banda esquerra hi ha una canal que porta al estany Negre, estalvia donar la volta pel coll de Carança
el xalet 1966
La baixa del Nou Creus a Núria, es fa feixuga puig veus Núria sempre i no hi arribes mai, no es aconsellable baixar per la tartera doncs es d’estabilitza
La primera vegada que vaig fer la travessa era per allà el 1966, a part de vaques no hi havia ni una anima, aquell temps ni els isard eren prolífics. Ara els caps de setmana de juliol i agost has de demanar permís per passar.
El camí començava a Setcases i després de travessar els closos per la pista de carretes, i pujar pel Pla de la Molina (on hi ha la barrera actual GR11)