diumenge, 20 de març del 2016

Muntanyes del Ripollès- Pla de la tomba

Sortida de davant de la zona esportiva i  travessant la N152 pel semàfor.
Pel costat de la carretera, cap la colònia del Molinou, colònia de Pernau al final de la recta travessem el canal, i el riu pel pont som a la casa de Rotllan la pista va pel mig de les edificacions cap el (N), deixant un portal de ferro a la dreta, continuant en la mateixa direcció fins passar la via del tren per sota. La pista va pujant seguint l’orografia del terreny, fins trobar les marques grogues que venen de Campdevànol. Cal continuar per la pista fins un revolt amb uns indicadors, que diuen el camí a seguir. Ara es un estret i dret corriol prou ben marcat amb groc que porta al pla de la Tomba. Dalt el pla el camí gira al W. de pla amunt pel mig de una roureda, amb boix i avellaner surt a la pista que havíem deixat ja a Sant Pere d’Aüira Dalt de l’església, agafarem el camí que baixa al coll de la Batalla,         (GR3) un cop al coll fem una mica de pista cap el W. fins trobar a l’esquerra un pi amb unes pedres sota (fita) d’aquí surt un camí que va per sota la pista amb un bon tram entre boixos s’arriba a coll de Casals Al mateix coll hi ha una bassa d’aquí surten 3 camins: Al S va al Casals sobre la carretera de Gombrèn. Al W al barri de Pruners i a l’Empalme carretera de Gombrèn, ambdós casos cal baixar pel camí Ral. Al E. es la que cal seguir, es una pista en desús, ja herbada i el pins entre altres la deixen com un ample camí, fa marrades per perdre altura. Fins arribar a una confluència de torrents, però es evident cap on cal anar. Fins trobar la pista ja mes usada, s’ha de seguir un bon tros, al marge esquerra hi ha un vailet. En un planell el vailet deixa la pista i nosaltres també, ( si es continua per la pista va al Vedre carretera de Gombrèn) en el sentit contrari de la marxa hi ha un petit i brut corriol que baixa al torrent, travessant el torrent el camí surt a una altre pista poc o gens usada seguint-la força enllà es passa per sobre la casa del Niubó, passada la casa, un camí surt per la esquerra (tub d’aigua) que porta a canviar de clot, seguint la pista al N. poc tros, travessant el torrent sovint sec, pista i a la Vella. Aquesta zona esta descrita a rutes familiars 01 la Vella fent-la al reves. Torna a Campdevànol, sols cal travessar qualsevol dels ponts per anar la N152 i a la zona esportiva.
Tècnica.

Dificultat:            fàcil
Desnivell:             408 m.
Distancia:            16.5 Km
Durada:                4,30 h.
Època:                  tot l’any

Curiositats.
Rotllan casa de pagès; una casa pairal ara es dediquen al engreix de bestiar. Es una propietat privada no diuen res per passar, per tan cal respectar els fils i els animals que per allà pasturen.
L’estació de l’Illa. Darrera la casa de Rotllan hi ha una estació de tren ara en runes. Fins a finals dels anys 60 segle del passat, a les colònies de l’Herand i Pernau i vivia una quantitat significativa de gent com altres estacions anomenades “apeaderos” el tren i feia parades freqüents. A més carregaven el tren amb el ciment que es produïa a prop.
El pla de la Tomba, un excel·lent mirador dels Pirineus, i la vall del Freser. Situat a 1050 m, sobre del pont de la Cabreta. Amb uns panells informatius que indican situació, de muntanyes i pobles.
Passat el pla de la Tomba sobre el camí hi ha unes vaumes que poden servir d’aixopluc en cas de mal temps. Es freqüent veure algun cabirol, al mig de la roureda.
Sant Pere d’Aüira ja ha estat esmentat en altres rutes que passen per aquesta Església.
El coll de Casals, nom orogràfic, la casa de pagès rep aquest nom per raons evidents. Llunyana i solella, situada a la part alta del coll, mirant al S. ara es una ruïna, però conserva les façanes.