dilluns, 11 d’agost del 2008

Muntanyes de Ripollès - la Vella

La Vella; un tom per les rodalies de Campdevànol

Sortint de la plaça de l’església pel carrer que puja pel costat, passant la via del tren per un pont, després de la pujada es trop un estret carrer, anant a la dreta fins acabar la casa que tenim davant, d’allà en surt un petit corriol (antic camí del cementiri) al trobar un ample i nou carrer, es va a l’esquerra, al acabar-lo es puja pel carrer Torrentí i a l’esquerra fins sortir gairebé al cementiriA la paret del cementiri hi ha unes marques blanques i vermelles (G.R. 3) passant per sota l’antiga església de S. Cristòfol, una mica més amunt hi ha un fil (vailet) el camí va pujant a sobre es troba una creu de ferro.
Ara el sender planeja fins el pla de Puigcorber a l’altre costat del pla es troba una pista que va cap a la casa, seguint la pista fins el revolt on en surt un fresat camí ( dos fils “vailet” barren el pas) travessant –los continua el sender fins a la font sense aigua. Continuant fins sortir a uns plans amb pins al cap d’allà sobre el petit turó al mig d’arços.
A partir d’aquí ja tot es pista forestal seguint la pista sempre fins trobar-ne una altre que va a dreta la que s’ha de seguir una mica més amunt s’hi trop un pas amb un filat fàcil de treure per l’esquerra un cop passat seguint la sempre pista fins arribar a la carretera de Gombrèn a l’altre banda hi ha el camí ral o ramader que porta altre cop a Campdevànol.

TÈCNICA.
Dificultat: fàcil, familiar
Època: tot l’any
Desnivell: 177 m.
Durada: 2 h.

HISTORIA I CURIOSITATS.

La Vella;
és la primera església parroquial de Campdevànol, d’origen romànic anterior al S. IX de planta rectangular, al S.XII fou modificada amb la constricció d’un absis semicircular. A l’any 1936, fou utilitzada com a polvorí i una explosió la destruí. Actualment sols en queda la base que dona una idea de com era.
St. Cristòfol; de la Vella la església parroquial passà a St. Cristòfol, el que es ara el cementiri, el camí passa per el costat, actualment en ruïnes.
Masos; el camí també passa per uns masos de certa rellevància, Puigcorbé, el Niubó, o el Cornut, antic hostal. I per la font de St. Eudald. L’historia diu que quan portaven les restes del Sant a Ripoll, feren una parada i sortí un brollador.
Campdevànol; hi ha una empresa de forja, antigament feia útils pel camp (aixades, fangues, destrals). ara components de camions.
Al costat de la carretera de Gombrèn hi ha el Hospital comarcal, a més disposa de tots els serveis de qualsevol poble, a més de 2 campings