diumenge, 26 d’octubre del 2008

Muntanyes del Ripollès - Llentes i cova

Estiula – Llentes i cova.

Sortida i arribada a Estiula, a 3 Km. de Campdevànol surt una pista forestal en principi encimentada, després de terra, apte per qualsevol cotxe, sobre tot si fa un dies que no ha plogut. Aparcar davant de la casa, o en el seu entorn i no trepitjar els camps de pastura, solen haver-hi vaques. tornar a tancar el fils.
Es surt de St Feliu, seguint la pista que porta cap a la Garsa sempre seguint la pista fins trobar-ne una altre que ve de l’Auró, es va en direcció W. la pista passada la Garsa fa unes marrades, (descartar la de la primer corba, va a les Cases) però va clarament cap a ponent. A l’esquerra de la pista i puja el fil (vailet o vaquer) quan el fil canvia de direcció, s’allunya de la pista, una mica més amunt hi ha una drecera que porta al coll de la Miranda, però es pot seguir la pista fins trobar-ne una que va cap el S. continuant la pista arriba a la Miranda, continua fins la casa de Llentes. Hora de fer un descans.
Cal desfer camí al trobar la pista per la que em vingut cal anar per la de sota, a uns 300 m. unes pintades a la roca de la pista senyalen la cova, per la banda de baix de la pista el camí es prou fresat per trobar -la.
Cal tornar a la pista i continuar pel sentit que anàvem E. (llevant) un tros enllà es troba un pla, camp de la Llobera, la pista continua per uns grans basals, i fins una tanca (2 barres que tanquen soles). més enllà es troba la casa del Pujol de Llentes. Abans d’arribar a la casa hi ha un gran om sec sota hi ha la pista a seguir, després de 1, 7 km. en un coll cap al S. (dreta) surt un camí prou fresat que va a l’Auró sobre un camp és parteix cal anar a l’esquerra, és surt als plans de l’Auró, seguint la pista en direcció a la casa, a pocs metres al cantó N. sota la pista hi ha una tanca de pals , per allà s’escapa el petit sender marcat amb pintura verda i blanca. Baixa cap el torrent on es troben les restes d’un molí i un salt d’aigua. El camí ja puja de dret a Estiula.

Tècnica
Dificultat. Fàcil familiar amb nens/nenes de + 8 anys
Desnivell: 259 m.
Època: tot l’any
Durada: 3h
Recomanacions: Respecteu la cova.

Curiositats.
St. Feliu d’Estiula, pertany al municipi de Les Llosses i a la parròquia de Campdevànol, encara que està fora de culte. era una església romànica però amb el temps va ser molt reformada, aplegava tots els masos del voltant. La rectoria ests habilitada per fer-hi estades, hi ha cuina, lliteres. Es pot llogar per un mòdic preu.
Llentes, ara en runes, te un gran terme, ara abandonat totalment com la casa, on hi campen el senglar, i el cérvol. Però en els temps d’esplendor tenien un gran remat d’ovelles, que pasturaven tota la part N. del terme anomenat ras de Llentes. Anant de la casa cap el Pujol hi ha un gran pla i a sota un munt de feixes que eren de conreu, el camp de la Llobera.

La cova, un petit avenc, que el inici es una sala espaiosa, però per passar a les següents ja es cosa complicada el pas és molt estret. Alguns mapes la situen al rasos de Tubau, encara que no és molt lluny no te res a veure.
El Pujol de Llentes, casa reconstruïda de nou, al mig d’un coll amb uns bonics planells lloc de pas a l’antic camí ramader, que venia de Gombrèn (ara tot esta modificat fins i tot els camins ramaders).
L’Auró, casa actualment habitada, és dediquen a la ramaderia, vaques i ovelles. Esta situada al mig d’uns grans camps, per el farratge del bestiar.
El molí, el camí passa per el de dalt en queda poca cosa, al costat d’un salt d’aigua. En realitat n’hi havia dos, l’altre esta situat al costat de la pista que va d’Auró a Campdevànol, també en runes encara que és més evident