dijous, 26 de febrer del 2009

Muntanyes del Ripollès - Ogassa - Taga

Ogassa -Taga - Coll de Jou.

Per arribar a Ogassa, S. Joan de les Abadesses, Surroca, Ogassa. Pista que va a Ribes de Freser.
Es deixa el cotxe al costat de l’església. Sobre de la mateixa surt un camí senyalitzat amb cercles verd i blanc o traços grocs.
El camí puja costerut per mig d’uns boixos, per arribar a la font del Freixe, una deu d’aigua que surt de la roca, cal emplenar les ampolles d’aquí a Coll de Jou no hi més aigua.
És continua pujant fent curtes marrades la última es la més llarga porta a la Portella, ja es veu el Taga amb la seva gran creu, després de fer un tram planer d’aproximació, cal fer la carena que porta al cim.
Per baixar es recula un tram carena, fins passades unes roques (referència) a sota hi ha un vailet que cal travessar, el camí imaginari va cap S.O. i de baixada cap un petit coll. Fent una mica de carena que va a Coll de Jou es tomba cap a S.E. al torrent fins a trobar la font. El camí va a la pista, sota la pista es troba el refugi de Coll de Jou.
A sota el refugi surt un petit corriol entre boixos i ginebres que porta al plans de l’alta banda de rec, al final dels plans el corriol es fa més seguidor puig hi passen les ovelles tot sovint. També s’hi troba alguna marca groga sense deixar-lo torna a Ogassa. Lloc de sortida.

TÈCNICA.
Dificultat: Caminada, senzilla
Desnivell: 700 m.
Distancia: 7,650 Km.
Temps: 3 h 30 – 4h.
Època: Tot l’any, a al hivern amb neu pot ser que calguin grampons o raquetes, a la portella si acumula força neu
Recomanacions: és alta muntanya .

CURIOSITATS.
Ogassa veïnat que dona nom al municipi.
S. Martí d’ Ogassa església romànica del S XII modificada al capelles i sagristia laterals, a sobre la porta d’entrada hi ha un timpà sense cap figura. Si venera la Mare de Deu de Puig de França imatge d’alabastre, actualment al museu Episcopal de Vic. Ara hi ha una mala copia. Al clos de l’església hi havia el cementiri en resten dues creus.
La font del freixe. Aigua abundosa tot l’any, s’inicia el torrent que va a Cal Gat, el torrent Púdol mal anomenat torrent de la Pudor.
Coll de Jou hi ha una font abundosa i un refugi forestal S. Jordi, ven conservat però mal menat
Al cim del Taga es un mirador excel•lent, de tot els Pirineus del Ripollès, Canigó fins el golf de Roses, Montseny, Montserrat i Pedraforca.
Enguany el 29 de juny farà 50 any de la col•locació de la creu al cim del Taga per part de la U.E.C. delegació de S. Joan de les Abadesses, actualment Unió Excursionista de Sant Joan de les Abadesses.
La fauna.
Actualment hi comença a corre alguna marmota a la zona de la barraca del pastor i la perdiu xerra. Pel demés hi poques diferencies d’un lloc a l’altre.
La flora
Zona de moixernons i cama-secs. A la primavera es un transit continu. La pastorella (Gentiana vera) i la nigritella (Nigritella nigra)