dimarts, 8 de setembre del 2009

Muntanyes del Ripollès- Costabona

Collada Fonda - Costabona
Es surt de la Collada Fonda (Entre Setcases i Espinavell) amb lloc suficient per deixar-hi el cotxe.
El Costabona esta situat just al N. Mirant el cim, cal pujar per l’esquerra del filat, gairebé seguint el filat fins un bon tros amunt, (marques blanques i vermelles) passant per les Roques d’en Marcer, actualment puja seguint la carena, anys ha passava el camí més fresat més per W. fent marrades. Per sobre de la roca Blanca, el camí va de pla amunt seguint la clotada per sobre el refugi, es trop una font i el camí del refugi amb una petita pujada travessant un petit coll, cal fer un segon clot més curt i porta a Coll de Pal.
A partir d’aquí voltant un parell de turonets, per l’esquerra del primer turó hi ha el camí que ve de la portella del Rojà seguint carena amunt fem cim. Per baixar pel mateix lloc.

Tècnica
Dificultat. Fàcil, tot i ser alta muntanya
Distancia: 7 Km.
Desnivell. 564 m.
Durada. 3 h.
Època. Estiu Tardor, al hivern i primavera la neu cobreix la pista forestal i els dos clots és força persistent
Recomanacions. Es alta muntanya. hi ha bestiar pasturant, cal deixar-lo tranquil.

Curiositats
Abans d’arribar al sender que porta al refugi hi ha una font “del fra Joan” poc o molt raja sempre.
El refugi esta fora de camí però en cas de necessitat es prou a prop.
Un cop fet el cim, val la pena passar-hi una estona per tal de veure el meravellós paisatge que ens envolta, des de Roses fins el Montseny, del Canigó al pic del Infern.
Al Coll de Pal hi ha una fita del Meridià verd.
El meridià verd és una iniciativa per commemorar la mesura del meridià de París que va servir de base per definir la unitat del metre. El meridià verd va des de Dunkerque, al mar del Nord, fins a la platja d'Ocata, al Masnou. En concret, és el meridià situat a 2º 20' 14,025" a l'est del meridià de Greenwich.
A Catalunya
Està senyalitzada la ruta temàtica RT-6 des del Coll de Pal fins al Masnou, passant pel Parc Natural del Montseny i el Parc de la Serralada Litoral. És un sender per fer a peu o amb bicicleta.
A la torre del Rellotge del moll de Pescadors de Barcelona, on hi havia l'antic far que va ser un dels punts geodèsics, hi ha una placa commemorativa. Es dóna la circumstància que la torre és el punt de creuament de les línies que prolonguen l'avinguda del Paral•lel i l'avinguda de la Meridiana.
Al centre de la plaça de les Glòries de Barcelona hi ha un monument d'acer de 35 metres de llarg que representa a escala el perfil terrestre del meridià.
A la platja d'Ocata del Masnou hi ha un monòlit commemoratiu a pocs metres del mar.
Als banys de la Presta, a la capçalera del riu Tec, al Vallespir, a sota d'un magnífic i centenari exemplar de freixe hi ha un monòlit que commemora la senyalització del Meridià Verd. (Font Vilquipèdia)